۱۷ فروردین ۱۳۸۶، ۹:۲۳

در اجلاس این هفته مجمع کشورهای صادرکننده گاز؛

صادرکنندگان گاز درباره اوپک گازی تصمیم‌گیری می‌کنند

صادرکنندگان گاز درباره اوپک گازی تصمیم‌گیری می‌کنند

تشکیل سازمان همکاری‌های کشورهای صادرکننده گاز در اجلاس روز دوشنبه 13 کشور بزرگ گازی جهان در دوحه قطر بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از بلومبرگ، وزرای انرژی کشورهای روسیه، ایران و قطر به عنوان بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر گازی دنیا روز دوشنبه آتی در دوحه قطر در کنار نمایندگان10 کشور گازی دیگر دنیا در اجلاس مجمع جهانی صادرکنندگان گاز شرکت خواهند کرد.

به گفته منابع مختلف، طرح تشکیل اوپک گازی که در چند ماه اخیر با تکذیب‌های لفظی قطر و روسیه همراه بوده، در اجلاس قطر مطرح خواهد شد و مخالفت‌های شفاهی قطر و روسیه نیز بیشتر برای جلوگیری از افزایش مخالفت‌های کشورهای غربی با این ایده پیش از طرح عملی آن بوده است.

 یک سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این باره گفت: روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز جهان به دنبال ایجاد سازمانی همچون اوپک در زمینه گاز نیست، بلکه فقط خواستار گسترش همکاری‌ کشورهای تولیدکننده گاز است.

دمیتری پسکوف افزود: روسیه خواستار ایجاد گروهی از صادرکنندگان گاز است تا دور یکدیگر جمع شوند و به انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری و اطلاعات بپردازند و امکان ایجاد سازمانی همچون اوپک برای اثرگذاری بر قیمت گازطبیعی وجود ندارد.

در همین حال، قبل از نشست هفته جاری صادرکنندگان گاز، رهبران اروپایی هشدار دادند که تشکیل کارتل گازی،‌ مصرف‌کنندگان را به سمت منابع انرژی جایگزین همچون زغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای سوق خواهد داد.

آندرس پیبالگز کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشت: ما از کشورهای تولیدکننده گاز خواسته‌ایم از ایجاد چنین کارتلی دست بکشند، زیرا این کار مطمئنا برای توسعه بازارهای گاز دنیا، مناسب نیست.

اما روسیه که دو سال پیش فقط به فرستادن سفیر خود در اجلاس مجمع جهانی گاز در ترینیداد و توباگو اتکا کرده بود، در اجلاس این هفته در قطر با هیئتی 25 نفره به ریاست ویکتور کریشنکو وزیر انرژی و آلکسی میلر مدیرعامل گازپروم شرکت خواهد داشت که نشانه توجه و اهمیت فراوان این اجلاس برای روسیه است.

کد خبر 466283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha